دوشنبه ٢٨ مرداد ١٣٩٨
معاونت تهذیب
معاونت تهذیب حوزه های علمیه مرکز مدیریت حوزه های علمیه
معاونت پژوهش
معاونت تبلیغ
خبرگزاری رسمی حوزه های علمیه ، حوزه نیوز ، مرکز مدیریت حوزه های علمیه
معاونت امور طلاب
خبرگزاری رسمی حوزه های علمیه ، حوزه نیوز ، مرکز مدیریت حوزه های علمیه
حجاب

 منبع : قلم

 نويسنده : سید مهدی موسوی چتابی    ایمیل :

 نوشته شده در تاريخ : 1393/01/18  

- اهتمام قرآن به حجاب و پوشش‏

مگر قرآن راجع به حجاب مى‏فرمايد«وَ إِذا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتاعاً فَسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجابٍ ذلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ»(احزاب/ 53)افرادى خانه پيغمبر آمد و شد داشتند، قرآن مى‏گويد هر كدام شما كه با زنان پيغمبرخواستيد چيزى بدهيد يا بگيريد «فَسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجابٍ» حتماً بايد از پشت پرده باشد.«ذلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ»اين براى اين كه دلتان پاك باشد. چون حجاب براى اين است كه بى حجابى ضرر به روح مى‏زند.

قرآن درباره تعريف دخترشعيب مى‏گويد كه دختر خوبى بود«تَمْشى عَلَى اسْتِحْياءٍ»(قصص/ 25)«عَلَى اسْتِحْياءٍ»روى حيا راه مى‏رفت،

قرآن مى‏گويد حجاب، حتى تن صدا، آهنگ، صداى خواهرهابايد به گونه‏اى حرف نزنند كه فردى كه ريگى در كفش اوست ميل پيدا كند«فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ»(احزاب/ 32)البته اين مربوط به حجاب نيست ولى بالاتر از حجاب است،يعنى «قول» گفتگوهايتان خاضعان نباشد. يعنى خواهرها نرم با كرشمه و نازحرف نزنيد. «قول» يعنى گفتگو.

 قرآن مى‏گويد حجاب كه هيچ، بالاتر از حجاب راه رفتن،«وَ لا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ»(نور/ 31)قديم افرادى بودند كه وقتى راه مى‏رفتند كفشهايى پا مى‏كردند كه جير جير مى‏كرد، زنانى بودندكه خلخال (مثل النگو) به پايشان بود و وقتى راه مى‏رفتند صدا مى‏كرد و مردم متوجه مى‏شدند، يعنى هر كارى كه دل ببرد، صدايى كه دل ببرد، لباسى كه دل ببرد، زينتى كه دل ببرد، بى حجابى كه دل ببرد.«ذلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ»(احزاب/ 53)مسأله اين است كه روح انسان بايد پاك باشد.

قرآن مى‏فرمايد: براى حفظ عفت عمومى كسى وارد خانه كسى نشود. حتى بچه‏هايى كه به تكليف نرسيده‏اند اگر خواستند وارد خانه كسى بشوند در بزنند،«قُلْ لِلْمُؤْمِنينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ»(نور/ 30)قرآن مى‏فرمايد: براى حفظ عفت عمومى چشم خود را پايين بيندازند. اگر نگاه افتاد طورى نيست ولى ادامه ندهدبله پيرزنهايى كه حالا ديگر پير هستند و اگر مردى آنها را ببيند تمايلى ندارد آنها را قرآن تخفيفى داده است مى‏گويد:«وَ الْقَواعِدُ مِنَ النِّساءِ اللَّاتى لا يَرْجُونَ نِكاحاً فَلَيْسَ عَلَيْهِنَّ جُناحٌ أَنْ يَضَعْنَ ثِيابَهُنَّ غَيْرَ مُتَبَرِّجاتٍ بِزينَه وَ أَنْ يَسْتَعْفِفْنَ خَيْرٌ لَهُنَّ وَ اللَّهُ سَميعٌ عَليمٌ»(نور/ 60)مى‏گويد زنان خانه نشينى كه پير هستند«و لايرجون نكاحاً»اصلًا اميد ازدواج كسى نسبت به اينها ندارد آنها«فَلَيْسَ ....آن پيرزنها حساب جدا دارند، ولى زن جوان بايد خودش را بپوشاند.

. وقتى حديث داريم نابينا كه وارد خانه پيامبر شد ايشان به همسرانش فرمود: حجاب كنند، گفتند نابينا است، گفت باشد تا حتى نسبت به مرد نابينا قانون نبايد لغو شود.

2- جايگاه مقام زن‏

جمله امام كه «از دامن زن مرد به معراج مى‏رود» الله اكبر چه كلام مهمى است. تربيت يك دختر مساوى با تربيت پسر است. اهميت زن، تربيت دختر... مساوى با تربيت پسر.

قرآن فرموده است كه زن كوثر است‏«إِنَّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ»(كوثر/ 1)خدا به پيغمبر فاطمه داد، كوثر داد، كوثر از كثير است به معناى خير بسيار، زن مقامى اينگونه دارد. امير المؤمنين مى‏فرمايد:«إِنَّ الْمَرْأَه رَيْحَانَه وَ لَيْسَتْ بِقَهْرَمَانَه»(نهج‏البلاغه، نامه 31)زن ريحانه است، كار خشونت آميز به زن ندهيد كار عاطفى به زن بدهيد.

3- زن نمونه‏ى قرآن الگوى تمام انسان‏ها

زن مى‏تواند الگوى تمام نسل بشر باشد. چگونه،«وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذينَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ»(تحريم/ 11)يعنى خداوند يك مثل زده است، «للذين امنوا» خدا مثلى زده است، براى كسانى كه ايمان دارند.. زن مى‏تواند نماينده باشد، زن مى‏تواند مالك باشد، حق انتخاب شوهر با زن است. امير المؤمنين (ع) وقتى به خواستگارى حضرت زهرا (س) آمد، رسول خدا بود. فرمود: اجازه بدهيد كه من از فاطمه (س) اجازه بگيرم. رسول الله از فاطمه اجازه مى‏گيرد. انتخاب همسر با زن است.

اسلام به گردن زن خيلى حق دارد.  ، «امثال الحكم دهخدا» در مورد كلمه زن جلد كتاب امثال و حكم، شعرا و ادبا و تاريخ نويسان و دانشمندان، ضرب المثلهايى كه در مورد زن زده‏اند همه توهين به زن است، از 1000 سال پيش نمى‏گويم از 50 سال پيش مى‏گويم. يعنى هر جا مى‏خواستند نيش بزنند، زن را موجودى مضر، خطرناك، موذى، البته آدمهاى موذى نيز ميان زنها هست. خدا در قرآن به چيزهاى بزرگ گفته است «عظيم»، يعنى كلمه عظيم چهارده بار بيشتر در قرآن نيست. خداوند يكى از چيزهايى كه بزرگ گفته است‏«إِنَّ كَيْدَكُنَّ عَظيمٌ»(يوسف/ 28)

گاهى بعضى از زنها مثل بعضى از مردها هستند، اجمالًا نظر قرآن اين است و مى‏گويد زنان تاريخ و مردان تاريخ همه از خانم فرعون درس بگيريد كه چه جور اين زن كاخها ديد، باغها ديد و جذب نشد. چطور در كاخ زندگى مى‏كرد و فكر كوخ نشينى داشت، زن چقدر اراده آهنى داشت، زن فرعون كيلو كيلو طلا مى‏ديد، جذب نشد، كاخها، باغها، فرعون مى‏گفت‏«أَ لَيْسَ لى مُلْكُ مِصْرَ وَ هذِهِ‏الْأَنْهارُ تَجْرى مِنْ تَحْتى أَ فَلا تُبْصِرُونَ»(زخرف/ 51)اين ملك مصر مال من است به مردم مى‏گفت مرا عبادت كنيد«وَ هذِهِ الْأَنْهارُ تَجْرى مِنْ تَحْتى أَ فَلا تُبْصِرُونَ»ولى زن او جذب نشد.

4- لزوم توجه زنان به جايگاه واقعى خود

. برخوردهايى كه افراد را از حال طبيعى بيرون مى‏برد و تشويق به فساد و تحريك در آن است. قصد اين است‏«فَيَطْمَعَ الَّذى فى قَلْبِهِ مَرَضٌ»(احزاب/ 32)اگرمقام زن را نمى‏دانى؟ زن ولى خداست، زن خليفه خداست روى زمين، بشر است‏«إِنِّى جاعِلٌ فِى الْأَرْضِ خَليفَه»(بقره/ 30)ابر و باد و مه و خورشيد و فلك براى شماست و شما براى عياشى!«خَلَقَ لَكُمْ»(بقره/ 29)«سَخَّرَ لَكُمُ»(حج/ 65)«مَتاعاً لَكُمْ»(مائده/ 96)ان اسیر با آن خبرنگار مصاحبه نمى‏كند. گفت تا حجاب نداشته باشى مصاحبه نمى‏كنم،

5- پيامدهاى بى‏حجابى‏

1- بى حجابى تزلزل خانواده را ايجاب مى‏كند.

2- بى حجابى عامل فساد و تحريك وشهوترانى، دنبال شهوت برويمشهوت كه آمد برويم جلو تا به سقط جنين برسيم.

3- شما هيچ مى‏دانيد يكى از عيب‏هاى كشورهايى كه بى حجاب زياد دارد بچه‏هاى سر راهى است.

4- سقط جنين، امراض روانى، خودكشى، گاهى مردى زن بى حجابى را مى‏بيند و علاقه مند مى‏شود و او با ازدواج موافق نيست شده كه وقتى زن راضى نيست مرد با كارد و چاقو به او حمله ور شده است و نمونه‏ها و آمار اين مواردخودكشى وديگر كشى.

5- ضررهاى علمى، آقاى محصل و دانشجو

زيرا بى حجابى فكرها را متشنج مى‏كند، در يك اداره كه زنان آرايش كرده و مردان آنچنانى در كنار يكديگر بنشينند اينها كار مردم را راه مى‏اندازند و با خودشان گفتگو دارند.

6- آمارطلاق زياد مى‏شود،

6- غفلت از كمالات زمينه بد حجابى و جلوه‏گرى‏

غفلت از كمالات اكتسابى، اصلًا چرا زن خود را آرايش مى‏كند و به خيابان مى‏آيد، اين زن چيزى ندارد، اگر زن كمالات درونى داشته باشد كه با آرايش خود را مطرح كند

امام يك عكسى دارد كه در ضمن راه رفتن يك دمپايى پاره پايشان است، اصلًا پاره است، دو دفعه، سه دفعه امام دمپايى‏شان پاره شده است و گفتند بدهيد بدوزند، دفعه سوم كفاش گفته است اين را دو دفعه پهلوى من آورده بس است. كفاش جماران (منتهى به او نگفته بودند كفش مال امام است) اين مورد را مسؤول حفاظت جماران مى‏گويد، از او خواستم خاطره‏اى راجع به امام بگويد. گفت امام چند بار كفشش پاره شده تا كفاش دوزنده به صدا در آمده است. فرد اگر خودش بزرگ باشد، كفش پاره نيز پا كند بزرگ است.

شما وقتى يك دانشمند مانند علامه طباطبايى عمامه خويش را چگونه مى‏بندد، اين كه من به دسته عينكم ور مى‏روم به خاطر اين است كه خودم چيزى ندارم. من مى‏خواهم با دسته عينك زرد و عباى پشم شترى و قباى فاستونى و... خود را نشان دهم. مشكى كه آب كم دارد صدا مى‏كند ولى مشك پر صدا نمى‏كند. پول خرد صدا مى‏كند، اسكناس 1000 تومانى صدا نمى‏كند. اصلًا تمام تظاهرات مال كسانى است كه واقعيت وجودى ندارد،

آقاى محمد تقى جعفرى مى‏گفت: مشغول مطالعه شدم، گوشت را در قابلمه سر چراغ نفتى گذاشتم و نشستم مطالعه كنم، چراغ زيرش زياد شد، آبش تمام شد، دود زد، قابلمه سوخت، همه مدرسه گفتند حجره جعفرى آتش گرفته، آمدند در را باز كردند، ديدند من دارم مطالعه مى‏كنم، گفتند آقاى جعفرى چيست؟ بيا بيرون، من گفتم مگر چيست؟ وقتى بيرون آمدم فهميدم اتاقم دارد مى‏سوزد و من متوجه نيستم،

نگوييد مگر مى‏شود. آرى مى‏شود. در بازى فوتبال گاهى لگد به پاى كسى مى‏خورد و خون مى‏آيد، مى‏خورد زمين و بلند مى‏شود و مى‏دود، چون عشق گل زدن در سر دارد

7- بى‏حجابى و جلوه‏گرى، خودباختگى و بى‏فرهنگى‏

 

بى حجابى دليل بر اين است كه جامعه ما خود را باخته است. اصولًا وقتى زن برهنه شد مى‏دانى يعنى چه؟، قبل از اين كه بدنش برهنه فكرش برهنه شده است

8- بى‏حجابى تابلويى نمايان از ضعف‏ها و سقوط

زن بى حجاب مصرفش نيز بالا است و صرفه جو نيست.

. زنى كه بايد بگويد: من سالى 10 نفر را با سواد مى‏كنم، مى‏گويد: من تمام چينى‏هايم يك گل دارد. بزن بر سرت كه اينقدر سقوط كرده‏اى. بجاى اين كه بگويد من 10 نفر را بالا برده‏ام، مى‏گويد 100 بشقاب دارم كه گلهايش يك جور است. خودت را يك جور كن. اين عوض اين كه، خودش را با مردم يك جور كند گل بشقاب‏هايش را يك جور كرده است. سقوط است، سقوط.

بجاى زهد و سادگى جيب پاريس را پر مى‏كند، چون وسايل آرايش را بايد از خارج بياورند.

يكى گفت: چرا پول ما را نمى‏دهى؟ چند وقت است نسيه كرده‏اى؟ گفت به هزار ويك دليل، گفت يكى را بگو، گفت آن كه ندارم بدهم. گفت خوب همين يكى بس است. اگر واقعاً كسى خواسته باشد گوش بدهد همين يكى بس است. همين بس است كه خدا پرست، مد پرست بشود، همين يكى بس است.

9- بهانه‏ها و عوامل مؤثر بى‏حجابى‏

، بى حجابها نيز حرف دارند، خواهند گفت: بگوييد: آخر هوا گرم است، قرآن جواب داده است. قرآن مى‏گويد به بعضى وقتى مى‏گفتند: برويد به جبهه مى‏گفتند هوا گرم است. خدا به آنها مى‏گويد:«قُلْ نارُ جَهَنَّمَ أَشَدُّ حَرًّا»(توبه/ 81)بگو جهنم داغتر است. بعضى آيات خيلى تازگى دارد. آيه‏اى را من ديشب ديدم كه خيلى تازه بود كه رفاه طلب چگونه در مى‏رود. وقتى فرمان جهاد مى‏آمد«‏«اسْتَأْذَنَكَ أُولُوا الطَّوْلِ مِنْهُمْ وَ قالُوا ذَرْنا» (توبه/ 86)صاحبان رفاه وآدمهاى خوش گذران مى‏گفتند: اجازه بدهيد كه ما به جبهه نرويم.طول، يعنى آدمهايى كه در فضل و رفاه و نعمت هستند،

لباس نازك، اميرالمؤمنين فرمود: هر مردى براى زنش لباس نازك بخرد، خدا او را با دماغش داخل جهنم مى‏اندازد. 4- تبليغات بيگانه نيز يكى است؛ اين را نيز جزو اينها بنويسيد، قبلًا نعلبكى‏هاى ما عكس خانم لخت بود، 5- تشويق مردان هوسران، مرد هوسران لبخند مى‏زند و خانم هم خيال باطل مى‏كند، بابا مرد هوسران لبخندش خطر دارد

10- حديث معراج و زنان بد

آخر حرف هايم نيز حديثى بخوانم، حضرت على و فاطمه (س) مى‏آيند به منزل حضرت رسول (ص) و مى‏بينند كه ايشان گريه مى‏كند، حديث را حضرت عبد العظيم كه در شهر رى دفن است نقل كرده است كه هر كس زيارت ايشان برودانگار امام حسين (ع) را زيارت كرده است، خيلى ثواب دارد. ايشان از امام جواد (ع) و امام جواد (ع) نيز از اجدادشان نقل مى‏كنند كه مى‏گويند امير المؤمنين (ع) و حضرت زهرا (س) وارد منزل رسول الله شدند و ديدند كه ايشان دارند گريه مى‏كنند، گفتند چرا گريه مى‏كنيد؟ گفتند شب معراج صحنه‏هايى را به من نشان دادند، زنى را ديدم در جهنم به موهايش آويزان است و زن ديگرى با زبانش آويزان است. زنى را ديدم كه خودش گوشت خودش را مى‏خورد، و زنى را ديدم كه عقربها و مارها او را مى‏گزند و زنى را در تابوت چه و چه ديدم. وايشان گريه مى‏كنند و مى‏گويند اينها همان زنان مسلمان بودند تا بالاخره گفتند اينها چه جور زنهايى بودند، پيامبر گريه مى‏كردند و مى‏گفتند: اى دخترم آنى كه به موهايش آويزان است زنى يا دخترى است كه موهايش را نمى‏پوشاند، موهايش را مردها مى‏بينند و آن زنى كه به زبانش آويزان است زنى است كه با زبانش به شوهرش نيش مى‏زند. آن زنى كه به پايش آويزان كرده‏اند، آن زنى است كه بدون صلاح انديشى با همسرش به بيرون از منزل مى‏رود و جاهايى مى‏رود كه شوهرش راضى نيست و نبايد برود و حديث مفصل است.

 

 

 



دانلود فايل : حجاب.docx ( 29KB )

آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 417 | کل بازدید : 7553088 
اخبار